Social supermarket

Idag kan man läsa i tidningarna om en projekt i Stockholm som Stadsmissionen står bakom nämligen en ny butik som ska öppna i höst.

Tanken är att butiken ska sälja varor som är nära eller har passerat bäst-före-datum till ett lågt pris. Syftet är att minska på matsvinnet och att ekonomiskt utsatta människor ska ha möjlighet att köpa billigare mat. Butiken ska också sälja frukt och grönt som har blivit övermogen och inte längre är lika fin som t.ex. bruna bananer.

23734_2067470851.jpg_max

Människor som lever på försörjningsstöd kommer att erbjudas medlemsskap och kunna handla för en tredjedel av ordinarie pris men det kommer också att vara möjligt för andra att handla där till ett högre pris om man t.ex. vill göra det av miljöskäl.

Jag tycker att detta låter som en riktigt bra idé och jag hoppas att det kommer bli lyckat. Jag skulle gärna köpa varor som som fortfarande är bra men har passerat bäst-före-datum, det är bedrövligt att det i Sverige slängs ca 620 000 ton ätbar mat om året och att det samtidigt finns människor som inte har råd att köpa den mat de behöver. För miljöns skull behöver vi bli bättre på att ta vara på den mat som finns och detta känns som ett bra initiativ.

Läs gärna mer på stadsmissionens hemsida.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Social supermarket

  1. Hemkära Hanna skriver:

    Det här med att slaviskt följa bäst före datumen har ju blivit helt knasigt. Folk som inte vågar lita på egen lukt och smak. Jag tycker detta låter som en väldigt sund och bra idé!

  2. Ja, det är ett bra initiativ som förenar alla perspektiv av hållbar utveckling – socialt, ekonomiskt och ekologiskt. Det är också angeläget att det prövas olika vägar att komma åt problematiken med matsvinn. För egen del har jag försökt påverka ICA-handlaren i vår stadsdel att skapa något slags nätverk med kunder som kan tänka sig att köpa varor med ”kort datum”. Tänk om man kunde få ett mejl eller sms med en lista på varor som just nu behöver kunder som förbarmar sig. Det vore en fin service och skulle skapa ännu bättre förutsättningar för en aktiv miljöinsats. Om man dessutom skulle spara en slant vore det ju också fint. Fast hittills har handlaren inte riktigt gått igång på mina uppslag. Butiken har dock blivit lite bättre på att lyfta fram varor med kort datum, alltid något.

    • Vilket bra initiativ, det skulle ju absolut leda till att fler hade möjlighet att handla varor med kort datum. Men jag förstår att handlaren tycker att det blir arbetsamt att hantera mail och skicka ut till kunder. Om fler efterfrågar så kanske det känns meningsfullt även för handlaren!

Kommentera